Jabłecznik mojej Mamy (przepis na dużą blachę)


Absolutnie najlepszy i najsmaczniejszy jabłecznik jaki tylko można upiec :). Chociaż najlepiej smakuje u mamy tym razem postanowiłam podkraść przepis i zrobić sama. Jego przygotowanie jest dość proste, spodu nie trzeba podpiekać, jabłka dajemy surowe. Po upieczeniu ciasto jest przyjemnie mięciutkie, rozpływa się w ustach :).


jablecznik jak u mamy przepis na duza blache


PRZEPIS NA JABŁECZNIK MOJEJ MAMY



Ciasto :
3 szklanki mąki
1 szklanka cukru
1 cukier wanilinowy
2 łyżeczki proszku do pieczenia
½ kostki masła (100 g)
3 jajka

Jabłka :
½ kg kwaśnych jabłek, np. szara reneta, antonówka
2 łyżki cukru
1 łyżeczka cynamonu

Dodatkowo :
cukier puder


Jak zrobić jabłecznik mojej Mamy:

Najpierw przygotować ciasto : na stolnicę przesiać mąkę, dodać cukier, cukier wanilinowy, proszek do pieczenia i masło. Kroić nożem aż całe masło będzie w drobnych kawałkach. Wówczas zebrać wszystko razem, zrobić wgłębienie, wbić jajka i szybko zagnieść ciasto. W razie potrzeby dodać 2-3 łyżki zimnej wody. Ciasto podzielić na dwie równe części, każdą zawinąć w folię i odstawić do lodówki na 4-5 godzin. Kiedy ciasto odpowiednio się schłodzi, przygotować jabłka : obrać, zetrzeć na dużych oczkach i odsączyć z nadmiaru wody. Dodać cukier i cynamon, wymieszać. Blachę o wymiarze 25x35 wyłożyć papierem do pieczenia. Wyciągnąć 1 połówkę ciasta i równomiernie wylepić nią spód blachy. W kilka miejscach nakłuć widelcem. Następnie wyłożyć jabłka, na wierzch zetrzeć na tarce na dużych oczkach drugą połówkę ciasta. Piec w temperaturze 180 stopni przez 1 godzinę. Wyciągnąć, odstawić do wystudzenia. Posypać cukrem pudrem.

22 komentarze

  1. Ile Twoja szklanka ma ml? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Termoobieg czy góra dół ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Sam spód wylepić czy boki blachy też ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba jednak warto podpiec spód. Ciasto piekłam wieczorem,rano było tak miękkie,że się rozwalało. Piekę jabłeczniki z różnych przepisów i pierwszy raz mam taką sytuację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest w rodzinie od wielu lat i nigdy nie podpiekaliśmy spodu :) być może za słabo odsączyła Pani jabłka, to jedyne co przychodzi mi do głowy.

      Usuń
  5. Ciasto faktycznie smaczne ,mi cos nie wyszlo z proporcja na duza blache ,bylo za malo ciasta ,spod byl cieńki,ogólnie ciasto wyszlo bardzo niskie

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, czy mogę dodać do ciasta budyń waniliowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie próbowałam, więc ciężko mi powiedzieć.

      Usuń
  7. Ja zamawiam całą blachę ciasta. Pychota :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. A czy można dać masła 200 g to takiej ilości mąki ?

    OdpowiedzUsuń
  9. A można dodać cała kostkę masła 200 g nie zmieni to smaku ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja zawsze lubię cienkie ciasto dużo
    jabłek.

    OdpowiedzUsuń
  11. A czy ciasto musi być w lodówce 4-5 godz czy może być krócej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wsadzić na około 40 minut do zamrażalki :).

      Usuń
  12. Witam, a jeśli nie mam kwaśnych jabłek tylko ligol i gale,to nie dodawać do nich cukru? Czy dodawać mimo wszystko? Nie chcę żeby jabłecznik był przeslodzony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można nie dodawać, ale najlepiej posmakować startych jabłek i wtedy zdecydować czy są odpowiednio słodkie czy ciut dosłodzić :).

      Usuń